Nesen Baltijā demonstrētais Jaguar XE SV Project 8 – viens no pavisam trīs simtiem eksemplāru – radīja pārsteigumu un reizē neizpratni: kas tas par modeli, ar ko tas atšķiras no standarta sedana, kāpēc to izgatavo tik nelielā sērijā, un visbeidzot – ko nozīmē burtu salikums “SV”? Tas rada daudz jautājumu, īpaši aplūkojot citus Jaguar modeļus, piemēram, F-Type un F-Pace, kā nosaukumā mēdz būt arī “SVR” burtu salikums.
Atbildes uz šiem jautājumiem sākas ar iepriekšminēto trīs burtu atšifrējumu – saīsināti tā dēvē Jaguar Varvikšīras (Anglija) īpašajā tehniskajā centrā izvietoto Special Company Operations jeb īpašo automašīnu izstrādes un attīstības nodaļu. Tajā dzimst unikāli britu automobiļi – standarta modeļu ātrās versijas, kā arī unikāli mazsērijas sporta spēkrati.
Tradicionāli visiem šiem auto ir iespaidīgi jaudas un braukšanas ātruma parametri, tiem piemīt izcila vadāmība un to bruņojumā ir jaunākās tehnoloģijas. Piemēram, Jaguar XE SV Project 8 ir kompānijas ātrākais sērijveida auto ikdienas braukšanai, un tā apļa rekordu leģendārajā Nirburgringas trasē joprojām nav spējis gāzt neviens cits sērijveida klasiskais četrdurvju sedans.
Visi trīs simti modeļa eksemplāru tika izgatavoti SVO darbnīcās, izmantojot roku darbu. Sacīkšu braucējs Jānis Vanks skaidro, ka ierobežoto sēriju partija parasti ir saistīta ar Starptautiskās automobiļu federācijas (FIA) homologācijas noteikumiem, kas nosaka minimālo vienību skaitu, lai modeli pielaistu dalībai sacensībās, un ražotāja mērķi radīt kaut ko patiesi unikālu un ekskluzīvu.
“Parasti šādus modeļus medī kolekcionāri. Nelielā apjoma dēļ ražotājam to izgatavošana izmaksā ļoti dārgi un dažkārt pat izrādās finansiāli neizdevīga, taču augstā ekskluzivitāte bez šaubām palielina markas prestižu un stiprina tās klātbūtni sporta automašīnu pasaulē,” stāsta Latvijas un Baltijas čempions autošosejā.
Taču šeit ir svarīgi ne tikai ražotāja mērķi. Autosportists norāda, ka galu galā vislielākie ieguvēji ir pircēji, kuri iegādājas šos meistardarbus, jo būtībā tiem “pielemta garantija, ka šādam automobilim ar laiku vērtība tikai palielināsies un tas kļūs dārgāks”.
“Parasti šajās automašīnās ieliek vairāk mīlestības un iegulda lielāku naudu, kā arī pašus mūsdienīgākos risinājumus, un tas viss nonāk pircēju rīcībā. Tāpēc šie modeļi, protams, piesaista kolekcionārus, taču viņi nav vienīgie, kas tos pērk,” piebilst J. Vanks.
“Šīs ir tā saucamās augstas veiktspējas automašīnas, ar kurām, no vienas puses, var braukt kaut katru dienu, un, no otras, piedalīties trases dienās vai sacīkstēs un pat uzvarēt. Turklāt tām ir lemts kļūt par nākotnes klasiku – tas ir skaidrs, kolīdz šie spēkrati pamet rūpnīcu. Faktiski SVO nodaļā automašīnas tieši tam tiek radītas,” stāsta J. Vanks.
Pēc sacīkšu braucēja teiktā, īpašo nodaļu radītos spēkratus pērk arī parasti auto entuziasti, kuri meklē kaut ko neikdienišķu, apveltītu ar īpašu veiktspēju un spēcīgu raksturu un ir gatavi par to maksāt. Piemēram, XE SV Project 8 sporta sedanā iebūvētais, ar mehānisko kompresoru aprīkotais 5 litru V8 motors attīsta 600 ZS jaudu un 700 Nm griezes momentu.
Automašīna ar diviem sporta sēdekļiem, drošības karkasu un Track Pack pakotni ir gatava braukšanai sacīkšu trasē, savukārt četrvietīgā versija ir piemērotāka ikdienai.
Relatīvi nelielais svars ir panākts, izmantojot alumīnija konstrukciju un plaši pielietojot oglekļa šķiedru, no kuras izgatavots motora pārsegs un buferi, savukārt regulējamā balstiekārta ļauj pielāgot automašīnas augstumu atbilstoši iecerētajai braukšanai – trasē vai pa koplietošanas ceļiem.
Līdztekus darbam ar īpašajiem automobiļiem SVO speciālisti pieliek roku arī Jaguar “parastajiem” modeļiem. Viens no nesenajiem viņu darba piemēriem ir F-Type.
Kad no SVO darbnīcām izbrauc kupeja vai rodsters ar slaveno trīs burtu kombināciju, šāda auto vadītājs ar savu braucamo var doties ne vien patīkamā izbraucienā, bet arī stūrēt uz sacīkšu trasi un mēģināt uzstādīt jaunu personīgo apļa laika rekordu. Šīs automašīnas netiek izgatavotas ierobežotā sērijā, taču to spējas ir ievērojami uzlabotas.
Jau pieminētais 5 litru V8 dzinējs, SVO versijā saņēmis papildu 25 ZS un 20 Nm, attīsta 575 ZS jaudu un 700 Nm griezes momentu. SVO speciālisti ir pārprogrammējuši arī astoņu pakāpju automātisko pārnesumkārbu un veikuši izmaiņas transmisijā, lai aizmugurējā ass saņemtu vēl mazliet lielāku griezes momentu.
Ir pārskatīti balstiekārtas darbības algoritmi, uzstādīti jauni amortizatori un šķērsstabilizatori, izmainīts nav vienīgi piekares gājiens. SVO versijām ir nedaudz platāki, bet vieglāki 20 collu diski, savukārt stūres iekārta, braukšanas stabilitātes un saķeres sistēma ir noregulētas tā, lai automobilis gaitā būtu asāks un vēl atsaucīgāks.
Piedevām modeļa īpašo versiju iespējams aprīkot ar aerodinamisko elementu pakotni, kas ietver aktīvo aizmugurējo spārnu, gludu grīdu un citas detaļas, kas palielina aerodinamisko piespiedējspēku.
“F-Type SVR ir vieglāka, ātrāka un asāka F-Type R versija. Mēs esam izcēluši visas šī automobiļa stiprās puses vēl vairāk, taču saglabājām tā piemērotību ikdienas lietošanai,” tā Marks Stantons, SVO nodaļas vadītājs, rezumē savas komandas darba būtību.
SVO nodaļa jau ir laidusi klajā SUV modeļa Jaguar F-Pace SVR versiju, kas Latvijā debitēs šovasar. 550 ZS un 700 Nm ļauj lielajam SUV no 0 līdz 100 km/h paātrināties 4 sekundēs, jo tas aprīkots ar tādu pašu 5 litru V8 dzinēju, kā F-Type SVR.